Deel 7, Zwitserland

Het hostel in Solothurn heeft lekker geslapen, hoewel hij duur was voor zo’n kamertje met gezamelijke douche. S’ochtends zoeken we het internetcafe op om jullie op de hoogte te houden en daarna slenteren we nog wat rond in de stad zelf en halen bij het gemeentehuis onze derde stempel. Ook al zo iets wat we niet snappen, hoe komt iedereen toch aan zoveel stempels, bijna overal waar wij komen is de kerk dicht en zijn de dorpen zo klein dat er geen gemeentehuis is. Als we aan het eind van de dag in Frinvillier aankomen, gaan we op zoek naar het enige restaurant waar we ook zouden kunnen slapen, een stinkende boerderij met kleine kamers, wederom zonder douche, voor nog meer geld. Maar…………er zit ontbijt bij en………………het is biologisch! 😉
Vrijdags vertrekken we dan ook op tijd, op 1 croissant en 2 bakjes jam meer kregen we niet, maar omdat ronald niet helemaal fit was doen we toch steeds maar even rustig aan. Na een half uurtje lopen nemen we weer even pauze, waarbij we rustig een boekje lezen en de tijd nemen om fitter te worden. Na een aantal pauzes gaat het inderdaad beter en kunne we beter doorlopen, nog 5 uur wandelen voor de boeg, zonder pauzes. We hebben vandaag een wandeling van alleen maar stijgen waarbij wij beginnen op 900 meter en naar de 1600 toe moeten. Als referentiepunt hebben de tv toren waar we heen moeten en die lijkt echt ontzettend ver weg!!! Maar de wandeling is best mooi, mooie uitzichten, lopen over de rug van berg en langzaam lopend is stijgen goed te doen. Als we dan ook die 1600 meter behalen zijn we best een beetje trots op onszelf!! 🙂 Een half uur later is dit echter overschaduwd door de prijs van het enige hotel dat er is, wildkamperen mag hier nergens, allemaal van het hotel 🙁 maar ja, je moet toch slapen. Maar we vragen ons wel af hoe andere dat toch doen, zo’n lange tocht maken en niet bankroet raken. Toch vaker aanbellen bij mensen en bedelen ofzo? Wij zijn toch wel, waarschijnlijk tegen beter weten in, van het zelf in je onderhoud voorzien en jezelf kunnen redden, als er een camping is lopen we daarheen, ookal houdt dat in dat we kilometers verder moeten dan eerst gepland was. Maar we zullen vast iets fout doen, want wij zijn altijd veel duurder uit als anderen en we krijgen op deze manier ook heel weinig stempels!! Dus als er iemand wat tips heeft voor ons, schaam je niet!!!!! 🙂
Zaterdag zijn we redelijk op tijd met het lopen, we hebben 22 km lang een daling voor de boeg en ons bange voorgevoel is dat we daar meer moeite mee gaan hebben dan die stijging van gisteren!! Het uitzicht onderweg had mooi kunnen zijn, als de wolken het niet nodig hadden gevonden om er de hele voor te blijven zitten, maar zo nu en dan vingen we toch een mooie glimp op van de meren in de verte en de bergen erachter. Langzaamaan komen we via de kam terug op lagere gebieden en eindigen bij een soort van sesselbahn die je het laatste stuk naar Neuchatel brengt, iets met te stijl om te lopen geloof ik. En inderdaad, niet verwacht toch gekomen, wij stijgen liever dan dat we dalen!!! In Neuchatel is het, na lang zoeken, hetzelfde verhaal als de rest van zwitserland, geen camping, wel een duur hostel.
En zondag………. daar zul je deel 8 voor moeten lezen! 😉
This entry was posted in blog, Uncategorized. Bookmark the permalink.